circle

28

آذر

blog-img

10 روش برای خوابانیدن کودکان

10 روش برای خوابانیدن کودکان :

مشکل خوابیدن فقط مربوط به بزرگسالان نیست و درکودکان نیز دیده میشود و معمولا والدین با آن مواجه هستند . وقتی کودکان خواب کافی ندارند زمان بیشتری برای کنترل احساساتشان لازم است و به همین دلیل ممکن است بسیار حساس و یا بیش فعال شوند .کودکانی که دچار مشکل کمبود خواب هستند بیشتر از سایرین دچار مشکلات رفتاری هستند . بنابراین اگر چه آسان نیست ، بسیار اهمیت دارد که کودکان به میزان مورد نیاز بخوابند .  در این مقاله 10 روش برای خوابانیدن کودکان آمده است .

1- تعیین ساعتی مشخص برای خواب :

کودکان زمانیکه به مدرسه میروند به 9 الی 11 ساعت خواب نیاز دارند اما نیاز و روش خواب آنها متغیر است . اکثر کودکان برنامه ای برای خوابیدن دارند که زیاد تغییر نمیکند واهمیتی ندارد .کودکان در ابتدای دوره ی رشد زود بیدار میشوند و در شب هم دیر به خواب میروند و معمولا تا زمانیکه بدن آنها آماده خواب نشود بیدار هستند . برای تعیین ساعت مشخص ، بدانید که میزان خواب مورد نیاز کودک که درزمان بیداری نیز سرحال باشد چقدر است .

2- تعیین زمانی برای بیداری :

اگر میزان خواب مورد نیاز کودک و زمان خوابیدنش را بدانید ، محاسبه ی زمان بیداری کار راحتی است. اگر کودکان درروزهای تعطیل کمی دیرتر به خواب روند ممکن است بیخواب شوند و این زمان اضافه که بیدارهستند باعث از بین رفتن احساس خستگی در بدن کودک در زمان خواب میشود .  روزانه برای کودک زمانی برای خواب وبیداری تعیین کنید .

3- برنامه ای نرمال برای زمان خواب تعیین کنید :

استانداردها در نوزادان ، خردسالان تا قبل از سن مدرسه بسیار مهم است .کارهایی از قبیل دوش گرفتن، قصه گفتن برای کودک واضح میکند که مرحله بعد خوابیدن است و همین پیش زمینه ها باعث ریلکس شدن  کودک و ایجاد فضای مناسب برای خوابیدن است و بدن کودک بزودی درابتدای انجام این کارها شروع به آماده شدن برای خواب میکند .

4- حداقل 2 ساعت قبل از زمان خواب تلویزیون را خاموش کنید :

تحقیقات نشان داده است که نور تلویزیون ، صفحه کامپیوتر و موبایل در تولید هورمون ملاتونین تاثیر میگذارد . ملاتونین در چرخه ی خواب و بیداری  نقش مهمی دارد . وقتی سطح ملاتونین به بالاترین حد برسد افراد احساس خواب آلودگی میکنن و برای رفتن به تخت آماده میشوند . تماشا کردن تلویزیون یا سایر صفحه ها تنها نیم ساعت قبل ازخواب باعث میشود که کودکان به مدت 2 ساعت بیدار باشند . تخت را در مکانی بدون صفحه نمایش ها قرار دهید یا مطمئن شوید  هنگام خواب تمام صفحات خاموش باشند . بهتر است تلفنها در زمان خوابیدن از اتاق خارج شوند .   

5- قبل از خواب ، استرس را کاهش دهید:

هورمون دیگری که در خوابیدن نقش دارد کورتیزل است . زمانیکه سطح کورتیزل بالا باشد ، بدن کودک نمیتواند برای خواب آماده شود . قبل از خواب فعالیت های آرام انجام دهید ، نور را کم ومحیط را آرام کنید . این روش از مازاد مقدار کورتیزل درسیستم بدن کودکان جلوگیری میکند .  

6- محیطی مناسب برای خواب ایجاد کنید :

در حالیکه یک عروسک پر شده با الیاف ، میتواند برای خواب کودک مفید باشد بسیاری ازعروسکها میتوانند خواب را سخت کنند . صفحه ی نرم ، نورملایم  و محیط آرام میتواند به کودک تفاوت روز و شب را نشان دهد و همین کار میتواند باعث بهتر به خواب رفتن کودک شود .

7- خنک نگهداشتن محیط :

چرخه ی خواب کودکان ، علاوه بر نور( یا کم شدن نور)  به دما هم بستگی دارد . میزان ملاتونین به تنظیم کردن میزان دمای لازم بدن برای خوابیدن کمک میکند ، اما شما میتوانید دمای خارجی را تنظیم کنید . به کودک خود  بیش از حد لباس نپوشانید و دما را بیش از حد بالا نبرید . دمای اتاق معمولی با بک کولر کوچک برای یک خواب عمیق بهتر است .

8- محافظت کردن در برابر ترس :

به جای عدم توجه به ترس از زمان خواب کودکان ، این مسئله را درمان سازید .اگر راهکارهای ثانویه کارساز نیستند ، میتوانید با خرید اسباب بازی خاص جهت بغل کردن توسط کودکتان اقدام به درمان این مسئله کنید بدلیل اینکه در آغوش گرفتن وسایل بازی کودکان حین خواب به آنها احساس امنیت خواهد داد  .

9- کاهش در تاکید کردن برای خوابیدن :

ممکن است کودکان هم مانند بزرگسالان ، با مسدود شدن مغزشان در شب دچار مشکل باشند .پس بهتر است به جای اصرار بر زمان خواب و افزایش عصبانیت به ایده هایی برای ریلکس کردن و آرام کردن بدن کودکتان تاکید کنید . 

10- در جستجوی اختلالات خواب باشید :

اگر علی رغم تلاشهای شما ، فرزندتان همچنان در به خواب رفتن و خوابیدن و یا کابوسهای شبانه دچار است، ممکن است به اختلال خواب مبتلا باشد . در این شرایط به متخصص اطفال مراجعه نمایید .

 

 

 

عضویت در خبرنامه