circle

28

آذر

blog-img

شن بازی درمانی

درباره شن بازی درمانی

 طی سالها کار با کودکان در زمینه تاخیر رشد و مشکلات پردازش حسی ، ما شاهد بسیاری از کودکانی بوده ایم که برای درک احساسات و دریافت واکنش موثر از سیستم عصبی مرکزی شان درتلاش هستند .

از آنجائیکه اکتشاف لمسی ، برای درمانگران امری طبیعی بشمار میرود ، ارائه ی روش خاص و مناسب برای  درمانگرها دشوار نیست .

بازی کردن برای کودکان بعنوان کار است . وقتی کودک از میان 1000 گزینه ، گزینه ی 10 یا 12 را انتخاب میکند ، شما میتوانید متوجه شوید که کودک چیزی را انتخاب کرده که برایش معنی دارد وشاهد فرایند آنها بعنوان خلق کردن داستان هستیم .

 

بطور کلی ، کودکان با تاخیر رشد تمایل به بحث کردن درباره احساساتشان ندارند و ترجیح میدهند با آنها بازی شود . شن بازی درمانی برای ما راهی را برای درک بهتر کودکان فراهم میکند .

شن بازی درمانی با ما یادآوری میکند که هر روزی که کودک احساساتش را با تجارب درمانی تجربه میکند ، ما باید به این سازگاری احساسی احترام بگذاریم . بوسیله ی شن و ماسه بازی درمانی ما میتوانیم زیباییهای درونی کودکمان را بیرون آوریم.

دلیل استفاده از شن بازی درمانی

  • مسائل عاطفی غیر واگرا را بیان می کند. بازی ، زبان کودکان است و سینی شن و ماسه محیطی امن برای بیان ، بدون ارزیابی را فراهم می کند.

 

  • دارای کیفیت هنری است. شن و ماسه دارای کیفیت حساسی است و تجربه دست زدن به شن و ماسه می تواند به خودی خود عامل درمانی باشد.

 

  • یک فاصله درمان مناسب برای مشتری ایجاد میکند . این فاصله می تواند به مشتری اجازه دهد که یک مکان امن برای کار و پردازش تجارب خود داشته باشد.

 

  • ارتباطی لازم و موثر را برای مشتریهای با مهارت های کلامی ضعیف فراهم می کند. فراتر از مسایل مرتبط با رشد ، مشتریانی در تمام سنین وجود دارند که ممکن است به دلایل مختلف مهارت کلامی ضعیف داشته باشند.هنگامی که کودک قادر به برقراری ارتباط مطابق با نیازهایش نیستند ، می تواند سطح بالایی از ناامیدی ایجاد شود . در شن و ماسه بازی درمانی ، بیان نیازها وابسته به کلمات نیست.

رنج سنی مناسب :

بطور کلی بچه های کوچک ، به ماسه بازی بعنوان یک تجربه در بازی نگاه میکنند و این میتواند مانند بازی درمانی کوتاه باشد .

کودکان بزرگتر ، میتوانند کنشهای رفتاری خود را بهتر کنترل نمایند و با شن و ماسه سازه های معنا داری خلق کنند.

نوجوانان ، اغلب بدلیل جوانب غیر وابسته در ماسه بازی ، به ماسه بازی تمایل پیدا میکنند .

بزرگسالان ، نیز میتوانند از ماسه بازی در صورت تمایل استفاده کنند .

 

شن بازی درمانی برای چه افرادی مفید است :

در حالیکه این شیوه درمان برای طیف گسترده ای از مشتریان مفید میباشد ، افرادی هستند که ممکن است از چگونگی ی این روش بهره مند شوند .

  • در مشتریانی که درونگرا هستند استفاده از حس لامسه میتواند به کاهش تنش و اظطراب مفید باشد .
  • در مشتریانی که بیش فعال هستند ؛ ایجاد یک تصویر یا داستان روی ماسه به تمرکز و آرامش آنها کمک میکند.
  • در مشتریانی که بعنوان سیستم دفاعی و یا اجتناب یا مقاومت در برابر کاری ، تمایل به زیاد حرف زدن دارند ،  یک روش غیروابسته مانند بازی شن و ماسه از این نوع تداخل جلوگیری می کند.
  • در مشتریانی که منطقی و هوشمند هستند مانند افرادی بسیار پرحرف ، ماسه بازی میتواند مشکلات مرتبط با مسائل عاطفی را پیدا کند .
  • مشتریانی که مشکلات کلامی دارند .

شن بازی درمانی : روشی موثر برای درمان کودکان و بزرگسالان

شن بازی درمانی بدلیل قابلیت زیاد و لطافتی که در درمان داشته است بعنوان درمان انتخابی ابداع شده است .بعنوان مثال یکی از مزایای شن بازی درمانی به درمانگر اجازه میدهد داستانی کوتاه  را به اشتراک بگذارند .به بیان درمانگرها اگر چه افراد میتوانند محدودیتهای شخصی داشته باشند ، دفاع روانی در حفاظت کردن افراد بسیار اهمیت دارد . درمانگرها همچنین از خاصیت درمان بصورت غیر کلامی بودن شن بازی درمانی برای درمان کودکان و بزرگسالان تاکید کرده اند .

5 عدد از مزایای شن بازی درمانی :

بطور معمول برای شن بازی درمانی میتوانیم سینی های نشاء را بعنوان محصولی برای درمان معرفی کنیم . علاوه بر این، فراهم نمودن سطح تطبیق پذیری به کودکان کمک می کند تا به روش های مختلف خودشان را مطرح کنند . دراین قسمت طی نگاهی کوتاه به برخی از مزایای شن و ماسه برای کودکان ارائه اشاره میکنیم :

 

  • تجارب حسی :

یکی از بهترین مزایای استفاده از سینی نشاء بهره مند شدن کودکان از تجارب حسی مختلف است . سینی شن و ماسه سفید و سینی پر از شن و ماسه جادویی و رنگی باعث ایجاد احساسات بسیار متفاوت می شوند و بچه ها اغلب در مورد چگونگی ارتباط با هر یک از آنها توضیح می دهند. علاوه بر تمایز بین نوع شن و ماسه، کودکان می توانند در مورد چگونگی تفاوت شن و ماسه از خاک گلدان یا خاک باغچه بحث کنند.

 

  • بیان خلاقانه :

مهم نیست چه نوع ماسه این در اختیار دارین ، شن و ماسه بازی راهی برای بروز خلاقیت کودکان است . با شنهای رنگی جادویی میتوان سازه هایی ساخت و خراب کرد و بر خلاف شنهای سفید قابلیت شکلدهی دارند . علاوه بر این ابزاری مانند صدف ها ، برج و قلعه ها و سایر وسیله های درمانی میتوانند باعث تقویت تجارب کودکان شود . زمان یک جلسه بازی درمانی میتواند 30 الی 50 دقیقه باشد و شن بازی درمانی قسمت اعظم آن است .

 

  • مهارتهای اجتماعی :

زمانیکه کودکان در حال بازی هستند، بازی با دستها و باز بودن ذهنشان باعث باز شدن راههای ارتباطی آنها میشود. حتی جوانان میتوانند از بازی با شن و ماسه حین صحبت نیز بهره مند شوند .این ویژگی همچنین بصورت گروهی مفید است ، زیرا شن و ماسه فرصتی را برای بازی و ساختن وسایلی با سایرین فراهم میسازد.

 

  • یادگیری حین بازی :

یادگیری حین بازی چیزی است که کودکان بصورت روزانه به آن نیاز دارند و شن بازی درمانی راهی است که زمینه یادگیری روزانه را برای کودکان فراهم مینماید . علاوه بر پرورش خلاقیت کودک ، فعالیتهای هدایت شده ی بیشتر میتوانند باعث پرورش مهارتهای کودک و همچنین تمرکز در کودک گردد .  

  

  • مزایای درمانی :

به گفته ی یکی از درمانگرها به نام "کیم پترسون " درباره خودش میگوید بدون استفاده و کمک سینی شن نمیتواند کارهایش را تصور کند . او بیان میکند که سینی شن اغلب  برای کمک به کودک در  "پردازش ، برقراری و خلق کردن " استفاده میشود و به اعتقاد وی بدلیل داشتن آزادی عمل کودک برای خلق  کردن  موارد مختلف ، روش درمانی موثری میباشد .

 

عضویت در خبرنامه