circle

20

آذر

blog-img

11 دلیل برای گریه ی کودکان

11 دلیل برای گریه ی کودکان :

مهمترین روش برای آرام کردن گریه ی کودک فهمیدن دلیل گریه و برطرف کردن دلایل به کمک کارشناسان است . وقتی صحبت از بچه ها میشود قبل از هر چیزی باید به این مطلب توجه کنید که هیچ کودکی شبیه به دیگری نیست و روشی که برای کودکی موثر است برای دیگری نیست .اما در بین تمام کودکان تشابهی وجود دارد و این است که تمام آنها گرایش به گریه کردن دارند . واضح است که میزان این ناله های کوچک در کودکان متفاوت است اما والدینی که تازه صاحب فرزند میشوند انتظار دارند  کودک یک تا سه ساعت در روز گریه کند . چرا  ؟ بدلیل اینکه اولین و تنها راه برای برقراری ارتباط با خواسته ها و نیاز کودک گریه کردن است . این مقاله به شما یاد نحوه ی یافتن دلیل گریه ی کودک و همچنین راه هایی برای آرام کردن کودک را می آموزد .

چرا کودک گریه میکند ؟

اگر کودک در دستان شما گریه میکند احتمالا تلاش میکند که به شما بگوید به چیزی نیاز دارد . روانشناسی میگوید : بطور تکامل یافته ، قرزندان پستانداران بعنوان نشانه زمانیکه به والدین خود نیاز فوری دارند ، گریه میکنند

در اینجا ما 11 دلیل معمول برای گریه ی کودکان و نحوه ی آرام کردن آنها را تشخیص داده ایم :

  • گرسنگی

هر فردی به دلیل گشنگی کمی عصبی میشود مخصوصا کودکان و ممکن است فاصله ی از صفر تا یک جیغ کمی سریع باشد اگر به مدت کوتاهی غذا نخورند . والدین ممکن است این گریه ی کودک را صدایی ریتمیک برداشت کنند درصورتیکه این صدا ناشی از زبان کودک است که بازتابی از سقف دهانش در جست و جوی شیر برایش می گذارد و نشاندهنده ی گرسنگی کودک است .

نکته ی کلیدی برای زمان غذا دادن به کودک به جای نگاه کردن به ساعت، این است که به نشانه های کودک توجه کنید .یکی از متخصصین اطفال در کالیفورنیا میگوید" گریه آخرین نشانه از گرسنگی است " . برای جلوگیری از گریه کودک بدلیل گرسنگی، به علائم اولیه مانند: درآوردن صدای ملچ و ملوچ ، مکیدن دست و یا چرخش سر برای پیدا کردن سینه مادر توجه کنید .

  • خواب آلودگی

بعنوان یه پدر و مادر خسته ، شما شاید در یک دقیقه به خواب بروید ولی این روند لزوما برای نوزادان صحیح نمی­باشد . خواب مانند هر چیز دیگری ، مهارتی آموخته شده است . عمدتا افراد قادر به تسکین خود نیستند ، بنابراین والدین باید به کودک برای یادگیری این موارد کمک کنند که به کاهش گریه کودک در شب و ایجاد آرامش برای خوابیدن کمک کنند. احتمالا آزمون و خطا برای دیدن اینکه چه چیزی کودکتان را خسته میکند و به بهترین نحوه باعث آرامش کودکتان میشود . بعضی از نوزادان به تکان دادن ، صدای لالایی و یا حتی زمزمه ای به خواب می­روند .

اگرکودکتان اغلب در شب گریه میکند و بیدار می­ماند ، می­تواند به این دلیل باشد که در طول روز خوب نخوابیده ، این تفکر که چرت زدن در طول روز به خواب بهتر در شب کمک میکند اما این اتفاق صورت نمی­گیرد . وقتی کودک بیش از حد خسته می­شود بدن وی هورمونهایی ترشح میکند که باعث می­شود سخت تر به خواب برود و بیدار می­ماند. حتی اگر زمان معمول برای خواب کودک نباشد ، اگر خسته به نظر برسد باید بخوابد .

  • کثیف بودن پوشک

برخی از نوزادها می­توانند در یک پوشک مرطوب یا کثیف ساعتها بدون توجه بنشینند در حالیکه برای دیگران حتی برای بیشتر از 1 ثانیه غیرقابل تحمل است. ( آیا میتونید آنها را سرزنش کنید ؟ ) یکبار دیگر پوشک نوزاد را جهت بررسی سریع باز کنید و یا یصورت تستی بو کنید . شما می­توانید از پوشکی استفاده کنید که دارای نشانگر رطوبت باشد که زمانیکه پوشک خیس میشود تغییر رنگ میدهد .  با این روش دیگر احتیاجی به باز کردن پوشک نوزاد برای تشخیص اینکه آیا گریه نوزاد بدلیل کثیف بودن پوشک است یا خیر .

  • نیازبه آروغ زدن

اگر متوجه شدین کودکتان بالافاصله بعد از غذا خوردن گریه میکند نشان دهنده این است که لازم است آروغ بزند. اما ممکن است زمانها دیگرهم برای این کاروجود داشته باشد." هر فردی به خاطر بسپارد که بعد از غذا آروغ کودک گرفته شود اما بعضی از نوزادان بعد از مکیدن پستانک ، سکسکه و یا گریه میکنند که در اینصورت نیاز به آروغ زدن دارند . بنابراین ، وقتیکه با گریه ی عجیب نوزاد مواجه می­شوید نوازش کردن پشت نوزاد به او صدمه ای نمی­زند .روشهای زیادی برای اینکه کودک آروغ بزند وجود دارد که معمولترین آن مالش دادن دایره وار پشت نوزاد  - سمت چپ - است .

  •  مشکلات معده ( شکم )

آیا گریه ی کودک شما به تکان دادن سر یا فشار دادن پاها ختم می­شود؟ این کارها نشانه هایی گوارشی از گاز است .که راه حل آن بسیار آسان است " کودک را به سمت چپ بر روی شکم برای هضم غذا نگه دارید  اگر در شکم بچه گاز وجود دارد پاهای نوزاد را بصورت حرکت دوچرخه زدن حرکت دهید و به سمت سینه نوزاد فشار دهید که به خارج شدن گاز کمک شود .

  • دندان در آوردن :

ممکن است نوزاد زودتر از 4 ماهگی شروع به درآوردن دندان کند که این زوند با درد و گریه نوزاد همراه خواهد بود . نشانه های دیگر دندان درآوردن نوزاد خارش شدید لثه است که با مکیدن انگشت شست و یا پستانک به کاهش این مشکل کمک می­کند. حتی ممکن است با ماساژ دادن لثه کودک با آدامس در و خارش لثه کاهش یابد . علاوه بر این سازمان غذا و دارو به خانواده ها درباره خطرات داروها برای آرام کردن درد لثه کودک اخطار داده است و استفاده از درمانهای خانگی را پیشنهاد می­دهد. .

  • تحریک پیش از حد :

تمام ما تا کنون دچار عدم تحمل برخی شرایط  شده ایم و خواهیم شد . برای نوزادان این شرایط میتواند در جمعهای خانوادگی و یا حین خرید از سوپرمارکت رخ دهد. به خاطر داشته باشید که ممکن است نوزاد شما این اختشاش را پذیرفته باشد بنابراین شما نگران این شرایط نخواهید بود . این ایده ممکن است خوب باشد که ، وقتی که شلوغی بیش از میزان تحمل نوزاد است و باعث گریه او میشود ، برای آرام کردن او به خانه بروید و یا برای راه رفتن در هوای آزاد به بیرون از فضای شلوغ بروید . این مطلب فرض بر این نشود که شما نوزاد را در فعالیتها شرکت ندهید . بهترین نوع این فعالیتها نوعی است که کودک به آن علاقه نشان می­دهد و این فعالیتهای باعث رشد نوزاد می­شود .

  • نیاز به توجه

همه ما میدانیم که ذهنیت نوزاد به نوعی نیست که بتوانید به آنها بی توجه باشید . شما می­توانید زمانی را با نوزاد به بازی کردن بپردازید و یا اینکه در گهواره بگذارید . اما کودک زمانی خوشحال و آرام است که با شما می­گذراند . نوزادان معمولا وقتی تنها باشند بدلیل اینکه بطور مداوم مورد توجه نیستند گریه می­کنند.آنها زمانیکه در دوره رشد سریع هستند به این موارد نیاز دارند.

  • بیماری

کودکان مانند سایرین دویت ندارند مریض شوند . اگر نوزاد شما بدلیل بیماری گریه میکند شما باید بیش ازمعمول به او توجه کنید.اکثر خانواده ها به صدای معمول گریه نوزاد آشنا هستند و اگر نوزاد بدون وقفه و به شدن گریه کند میتواند نشانه ی بیماری ، تب، تحوع باشد . اگر نوزاد این نشانه ها را نداشت ولی آرام نشد حتما به پزشک اصفال مراجعه نمایید .

  • نارحتی عمومی

وقتی که یه مژه در چشم شما می­رود، مو دور انگشت پا پیچیده می­شود یا مارک لباس به پوستمان مالیده می­شودکه می­توانیم به راحتی حذفشان کنیم . اما نوزاد  نمی­تواند حرف بزند و تنها راه برای نشان دادن ناراحتی گریه کردن است. اگرکودک بعد از خواب کوتاه و غذا خوردن، آروغ زدن و تعویض پوشک، هنوز احساس ناراحتی می­کند، لباس وی را درآورید و بدن او را برای قسمتی که خارش دارد یا هرچیز کوچک آزاردهنده بر روی پوستش بازرسی کنید .

  • گاز معده

آخرین موردی که در این قسمت بعنوان دلایل گریه نوزاد ذکر می­شود گاز معده است . به تشخیص متخصصین اطفال، دلیل اینکه کودک سالم بیشتر از 3 ساعت در روز، بیشتر از 3 روز در هفته ، برای مدت بیشتر از 3 هفته متوالی گریه کند گاز معده است . کودکی که دچار تجمع گاز معده شده به شدت گریه می­کند و به سختی آرام می­شوند و خوابهای منقطع دارند که همین امر باعث ایجاد استرس برای خانواده آنها می­شود. اما این مطلب بسیار مهم را به خاطر بسپارید که جمع شدن گاز معده معمولا کوتاه مدت است و نوزادانی که به این مشکل دچار میشوند لزوما ناراحتی یا درد ندارند و این به معنی این نیست که شما اشتباهی مرتکب شده اید . اغلب کودکان در ماههای اول دچار این مشکل می­شوند.

عضویت در خبرنامه