circle

14

خرداد

blog-img

اشتباهات رایج در حمام کردن نوزاد

8 اشتباه رایج مادران حین استحمام نوزاد

این مقاله به 8 اشتباه رایج مادران، از شستن بیش از حد تا غرق شدن نوزاد اشاره دارد.

  • شستن بیش از حد نوزاد 

 والدین احساس میکنند که بهداشت بزرگترین بخش برای نگهداری از کودک است. استحمام بیش از حد کودک بزرگترین اشتباه است بدلیل اینکه باعث خشک شدن پوست کودک میشود و مشکلات پوستی زیادی نظیر خارش و تورم ایجاد میکند. برای شستن نوزاد تازه بدنیا آمده در صورت لزوم، استفاده از اسفنج و برای کودک بزرگتر استحمام چند روز در هفته کافی است. والدین بر این عقیده هستند که، برای تمیز کردن شکاف و چین و چروک های بدن نوزاد استحمام لازم است در صورتیکه با استفاده از آب گرم و یک تکه پارچه یا پنبه میتوان نوزاد را تمیز کرد. البته که زمانیکه نوزاد بزرگتر میشود به استحمام و نظافت بیشتری نیاز دارد ولی پیشنهاد میشود که کودک را در هفته بیش از حد به حمام نبرید.

 

  • خشک نکردن مناسب نوزاد

پس از هر استحمام باید کودکان را از سر تا پا کاملا خشک شوند . پس از استحمام حتما از خشک شدن چین های پوست و مهمتر از آن گوش­های نوزاد اطمینان حاصل کنید. خیس بودن نوزاد میتواند باعث سرماخوردگی وی شود همچنین پوشاندن لباس به نوزاد در زمانیکه بدنش خیس است برای وی بسیار ناخوشاسند است. پس از حمام پوشک کردن نوزاد الزامی نیست بدلیل اینکه این کار احتمال رشد عفونتهای قارچی را بالا می­برد و پوشک مدت زمان کمتری دوام دارد.بهترین گزینه برای خشک نمودن نوزاد پس از حمام استفاده از یک حوله بسیار نرم و پس از آن پوشاندن لباس به منظور گرم نگه داشتن وی است.

 

  • عدم هر گونه اتصال به نوزاد

زمان استحمام زمان بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط بین نوزاد و والدین است و به آنها شانس لذت بردن از هر لحظه ی با نوزاد بودن را میدهد. استحمام نوزاد بخش مهمی در ایجاد روال سالم دارد. والدین باید بدانند که زمان حمام، بهترین فرصت برای در کنار نوزاد بودن وهمچنین یادگیری های لازم درباره وی است. در روزمرگی­های شلوغ زندگی، حمام نمودن کودک زمانی است که والدین و کودک میتوانند با یکدیگر ارتباط عاطفی برقرار نمایند و لحظات شیرینی را به هم بگذرانند.

 

  • توجه به زمان

والدین باید به کودک فرصت آب بازی در وان را بدهند و تنها نگرانی در این زمان سرد شدن آب است. والدین باید توجه کنند که زمان آب بازی در انتهای شستن کودک باشد.زمانیکه پوست نوزاد شروع به سرد شدن کند و یا کودک شروع به گریه کند، زمان اتمام شستن کودک است.زمان حمام نباید کوتاه باشد ولی این به معنای این نیست که یکساعت طول بکشد. زمان حمام میتواند برای کودک بسیار ناخوشایند باشد و زمانیکه والدین زمانی را برای بازی کردن به کودک اختصاص دهند، کودک میتواند از بودن در آب لذت ببرد و احساس راحتی داشته باشد.

 

  • افتادن بیشتر از چیزی که فکر میکنید اتفاق می­افتد

هیچ خانواده ای برای به زمین انداختن کودکش برنامه ریزی نمیکند اما زمانیکه نوزاد خیس است لغزنده است. برای جلوگیری از این مشکل قبل از بلند کردن یا حرکت دادن نوزاد او را محکم بغل کنید و بدن او را از هر گونه صابون که باعث لغزندگی نوزاد میشود پاک کنید. همچنین خشک کردن دستها قبل از حرکت دادن نوزاد می تواند برای رفع این مشکل موثر باشد. در بسیاری از خانواده ها، یکی از والدین همراه کودک دوش میگیرد که ایده ی خوبی است ولی ممکن است هر دو لیز بخورند که در اینصورت کار بسیار خطرناکی است.

 

  • تمیز کردن در زمان نامناسب

بسیاری از خانواده ها بر این باورند که حمام قبل از خواب کودک زمان مناسبی برای تمیز کردن نوزاد است. البته که حمام آب گرم به آرامش و ریلکس شدن قبل از خواب کمک میکند اما برای تمام نوزادان صدق نمیکند. بطور کلی اول صبح یا اواسط روز میتواند زمان مناسبی برای استحمام نوزاد باشد. استحمام میتواند کودک را از خواب بیدار کند و باعث شادابی شود و یا خوابی آرام در طول روز را به همراه دارد. یک برنامه ی مرتب میتواند ایجاد امنیت و آرامش کند بنابراین قبل از اینکه زمان مناسبی را برای استحمام انتخاب کنید توجه کنید که زمان را انتخاب کنید که در طول روز تا حدی ثابت باشد مگر اینکه نوزاد حین غذا خوردن خودش را کثیف کند و شما مجبور باشید خارج از روال عادی او را به حمام برده و شستشو دهید.

 

  • استفاده ازمیزان آب مناسب

برخی از خانواده ها بر این باور هستند که هر چه وان کودک را بیشتر پر کنند بهتر است و به اشتباه فکر میکنند این روش کودک را گرم نگه می ­دارد. آب زیاد میتواند خطر غرق شدن کودک را افزایش دهد برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک زمان حمام را کوتاه کنید ( البته نه در حدی که کودک تمیز نشود ). همچنین شما میتوانید محیط حمام را گرم نگه دارید و درب را ببندید. اگر با یک پارچه یا کاسه روی نوزاد آب گرم بریزید، نوزاد در 2 اینچ آب گرم، گرم می­ماند.

 

  • وارد شدن آب داخل گوش نوزاد

هیچ فردی از اینکه آب وارد گوشش شود لذت نمیبرد پس بهتر است از خیس شدن بیش از حد گوش نوزاد جلوگیری شود.بصورت نرمال ، عفونتهای رایج گوش بدلیل وارد شدن آب به داخل گوشها نیستند اما جلوگیری کردن از ورود آب به داخل گوش بهترین راه است. زمانیکه حمام کودک تمام میشود پشت و داخل گوشش را با یک حوله ی خشک یا یک توپ پنبه تمیز کنید بدلیل اینکه با این روش از ناراحتی کودک جلوگیری میکند. اگر به هر دلیل آب وارد گوش نوزاد شد از وارد کردن گوش پاک کن به داخل گوش خودداری کنید بدلیل اینکه ممکن است به پرده گوش آسیب و یا سایر قسمتهای گوش آسیب برسد

 

عضویت در خبرنامه