circle

29

خرداد

blog-img

جدول زمانی راه رفتن کودک

زمان راه رفتن کودک

این مقاله به رنج سنی معمول در ارتباط با زمان راه رفتن کودکان اشاره دارد پس به خاطر داشته باشید که جنبه راهنمایی دارد و اعداد ذکر شده حدودی هستند. بعضی از کودکان از 9 ماهگی راه میروند و برخی در 17 ماهگی. شروع راه افتادن کودکان در سنین بسیار متفاوت از یکدیگر رخ میدهد. اگر شما نگران این روند در کودک خود شده اید، به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

کودک

زمان تولد تا 2 ماهگی : واکنش مرحله ای دارد. به این صورت که  اگر پاهای کودک بر روی سطح سفتی نگه داشته شوند، کودک همانند زمانیکه راه میرود، شروع  به حرکت دادن پاهایش میکند. این واکنش حدود 2 ماهگی کودک ظاهر میشود.

4-3 ماهگی : فشارهای کوچک انجام میدهد. به این معنا که کودک روی شکم دراز کشیده و سر و سینه اش را با کمک گرفتن از دستهایش از روی زمین بلند میکند. این کار باعث تقویت ماهیچه های فوقانی برای راه رفتن میشود.

 

5 ماهگی : زمانیکه کودک را در حالت ایستاده نگه میدارید به بالا و پایین حرکت میکند.این حرکت به استحکام پا کمک میکند. در حالیکه کودک نشسته است یک سه پایه در جلوی او قرار دهید که دستهایش را برای کمک به پایه ها بگیرد.

نکته مهم : قبل از اینکه فرزند شما راه برود، گوشه و کنار خانه  را ایمن کنید.

8-6 ماهگی :  نشستن را یاد میگیرد. نشستن بدون کمک نیاز به استحکام گردن، کنترل سر، تعادل و هماهنگی دارد که مهارتهای مهم برای راه رفتن هستند.بسیاری از کودکان بین 7 تا 12 ماهگی خزیدن را یاد میگردند در حالیکه برخی از آنها این مرحله را حذف میکنند و مستقیما به مرحله تلاش برای راه رفتن وارد میشوند و برخی با کمک گرفتن از وسیله ای میتوانند بایستند.

نکته مهم : اگر فرزند شما  در 7 ماهگی، زمانیکه او را بلند میکنید ، نمیتواند وزن خود را تحمل کند یا در 9 ماهگی بدون پشتوانه نمیتواند بنشیند، به پزشک مراجعه کنید.

12-9 ماهگی : با کمک گرفتن از یک شیء محکم مانند میز یا مبل تلاش میکند خودش را از روی زمین بلند کند و زمانیکه مجدد به حالت نشسته برمیگردد زانوهایش را خم میکند. به زودی کودک شما شروع به راه رفتن میکند و در حالیکه خودش را بوسیله وسایلی که به او نزدیک است نگه میدارد، سعی میکند به آهستگی شروع به راه رفتن کند.

در این سن ، کودک میتواند برای چند ثانیه بدون پشتوانه بایسند و ممکن است با نگه داشتن دستهایش به وسیله ای اولین قدمهایش را بردارد.

 کودک نوپا

15- 12 ماهگی : احتمالا کودک شما در این زمان در حال راه رفتن است هر چند به درستی نمیتواند تعادلش را حفظ کند. به زودی کودک شما یاد میگیرد که با حفظ تعادل بایستد.

نکته مهم : اگر کودک شما تا 14 یا 15 ماهگی راه نرفت، به پزشک مراجعه کنید اگر چه هنوز در رنج نرمال رشد قرار دارد اما زمان مناسبی برای بررسی و چک کردن عواملی است که میتوانند راه افتادن کودک را تحت تاثیر قرار دهند.

18- 15 ماهگی : با کمک شما کودک میتواند از پله ها بالا و پائین برود . همچنین ممکن است بتواند به عقب راه برود یا با موزیک برقصد.

24- 18 ماهگی : کودک در این سن، ممکن است سرعت خود را برای دویدن افزایش دهد. تا تولد دوسالگی، کودک میتواند توپ را شوت کند، روی پنجه پا بایستد، وسایلی را حین راه رفتن با دست حمل کند و از بالای پله به پایین پرش کند.

قبل از مدرسه

30-25 ماهگی : میتوانند به راحتی بدوند و زمان آن رسیده که بتوانند در بازیهای دسته جمعی مانند عمو زنجیرباف شرکت کنند.

36- 31 ماهگی : کودکان اکنون میتوانند با پرش هر دو پا ، روی زمین بالا و پائین بپرند و به راست و چپ به سرعت حرکت کنند ( دریبل زدن توپ در آینده امکانپذیر خواهد بود ). تا سن 3 سالگی، کودکان میتوانند از پله ها بالا و پائین بروند و در هر قدم پاهای خود را عوض کنند ( قدمهای متناوب بردارند ).

4 سالگی : اکنون زمان یادگیری تعادل و لی لی کردن روی یک پا است. ممکن است حفظ تعادل بر روی یک پا راحت تر از دیگری باشد. در این سن کودک میتواند بدون هیچ کمکی از پله بالا و پائین برود.

 

 

 

عضویت در خبرنامه