circle

24

مرداد

blog-img

روند حرف زدن کودک

شروع حرف زدن کودک از چه زمانی است ؟

قبل از اینکه کودکان حرف زدن را به هر زبان یاد بگیرند، با صداها بازی می­کنند که نوعی حرف زدن این کار در تمام کودکان دنیا یکسان است.

اما والدین در چه زمانی اولین کلمات کودک را می­شنوند ؟ مهمترین نقطه عطف در یادگیری حرف زدن در 3 سال ابتدای زندگی کودک زمانیکه مغز بسرعت در حال توسعه است اتفاق می­افتد.در طول این مدت توسعه گفتار کودک بستگی به مهارتهای حرف زدن وی دارد.

اولین کلمات بصورت غیر کلماتی و مدتی بعد از تولد نوزاد ادا می­شوند کودک شما برای بیان طیف وسیعی از احساسات و نیازهای جسمی ، از ترس و گرسنگی گرفته تا نا امیدی و احساسات زیاد گریه می­کند و پیچ و تاب میخورد. والدین خوب یاد می­گیرند که گریه های فرزندشان را گوش دهند و تفسیر کنند. 

روند حرف زدن کودک :

حرف زدن کودک در 3 ماهگی : در 3 ماهگی، فرزندتان به صدای شما گوش می­دهد، زمانی که صحبت می­کنید به صورت شما نگاه می­کند و به صداهایی که در اطراف می­شنود واکنش نشان می­دهد.  بسیاری از نورادان صدای زنان را به مردان ترجیح می­دهند. همچنین بسیاری از آنها صداهایی که در رحم مادر می­شنیدند را به صداهای اطراف ترجیح می­دهند. تا انتهای 3 ماهگی، کودک شروع به آرام آواز خواندن و زمزه کردن به واسطه ی صداهایی مانند صدای کبوتر می­کند.  

حرف زدن کودک در 6 ماهگی : در 6 ماهگی، کودک شما با در آوردن صداهایی مانند با" با- با " یا " دا- دا " شروع به حرف زدن می­کند. در پایان 6 یا 7 ماهگی، کودکان به نام خود پاسخ می­دهند و زبان مادری خود را تشخیص می­دهند و با استفاده از اصوات به شما نشان می­دهند که خوشحال هستند یا ناراحت. برخی از والدین مشتاق،  اولین نشانه ها نظیر درآوردن صدای "با- با " را به گفتن کلمه ی " بابا " تفسیر می­کنند. اما در این سن کودکان حروف الفبا را بصورت اتفاقی و بدون هیچ معنا و درکی بیان می­کنند.

حرف زدن کودک در 9 ماهگی : قبل از 9 ماهگی کودکان می­توانند کلمات پایه مانند " نه " و " خداحافظ " را درک کنند . همچنین ممکن است آنها از طیف گسترده ای از صداها و تناژهای متناسب استفاده کنند.

حرف زدن کودک در 18- 12 ماهگی : اکثر کودکان کلمات سده نظیر " مامان " و " بابا " را در انتهای 12 ماهگی می­توانند بگویند و معنی ی چیزی که می­گویند می­دانند. آنها به شما پاسخ می­دند یا حداقل درک می­کنند. در 18 ماهگی کودکان نام وسایل و یا تعدادی از اعضای بدن را می­گویند.صداهایی که از شما می­شنوند و تکرار می­کنند مانند تکرار آخرین کلمه در یک جمله. اما معمولا انتها یا ابتدای کلمات را ادا نمی­کنند.بطور مثال : برای به جای بیان کلمه " نودل " از " نونو " استفاده می­کنند.

حرف زدن کودک در 2 سالگی : در سن 2 سالگی ، کودکان کلمات زیادی را در یک جمله کوتاه دو یا چهار کلمه ای در کنار یکدیگر قرار می­دهند مانند " مامان خداحافظ " . آنها در حال یادگیری معنی کلمات هستند تا یادگیری اشیاء نظیر " فنجان "  و غیره .

حرف زدن کودک در 3 سالگی : در این زمان دایره لغات کودک به سرعت وسیع می­شود و واژه های احساسی مانند " نارحت " و یا کلمات نمادین مانند " اکنون " و همچنین مفاهیم مکانی مانند " در (داخل) " را درک می­کنند.

  

 

 

عضویت در خبرنامه