circle

24

مرداد

blog-img

اختلال در حرف زدن کودک

  اختلال در حرف زدن کودک 

دیرحرف زدن کودک :

زمانی که صحبت از حرف زدن کودک می­شود، اولین سئوالی که مطرح میشود درباره زمان شروع حرف زدن کودک است و سئوال دوم اغلب خانواده ها راجع به نگرانی حرف نزدن کودک است.

در ابتدا لازم است به بررسی این مفهوم بپردازیم که عنوان تاخیر در گفتاربرای چه کودکانی مطرح می­شود.

فرزندی که بین 30-18 ماه دارد و از زبان درک خوبی دارد، به طور معمول مهارتهای بازی، مهارتهای حرکتی، مهارتهای فکری و اجتماعی را توسعه می­دهد اما در مقایسه با سنش دایره کلمات محدودی در صحبت کردن دارد. مشکلی که این کودکان دارند مشکل گفتاری یا زبانی است. این گروه از کودکان می­توانند بسیار پیچیده باشند بدلیل اینکه علیرغم داشتن تمام ساختارهای زبانی، صحبت نمی­کنند یا کم صحبت می­کنند.

قابل ذکر است که سرعت رشد در تمام کودکان متفاوت است. اگر برای اختلال کودک در حرف زدن نگران هستید، با پزشک مشاوره کنید.هر چه زودتر مشکل گفتاری یا شنیداری کودک تشخیص داده شود، زودتر درمان آغاز می­شود.

در صورت مواجه شدن با شرایط زیر مشکل را با پزشک مطرح نمایید:

  • کودک تلاشی برای ایجاد سروصدا نمی­کند، با شما ارتباط چشمی برقرار نمی­کند یا با صدا کردن اسم خود ( حدود 6 ماهگی ) واکنش نشان نمی­ دهد.
  • کودک در 9 ماهگی حتی کلمات نامفهوم هم بیان نمی­ کند.
  • کودک در 2 سالگی، نمی ­تواند ساختارهای ساده را دنبال کند یا فقط با کلمات ساده صحبت می­ کند.

بعنوان خانواده ، حتما به علامتهای که نشان از تاخیر در حرف زدن کودک هست توجه کنید و درصورتیکه تصور می کنید مشکلی وجود دارد،  با پزشک فرزندتان صحبت کنید. تاخیر در حرف زدن کودک دلایلی زیادی دارد اما هرچه سریعتر مشکل گفتاری در نوزاد تشخیص داده شود زمان بیشتری برای تصحیح کردن آن وجود دارد که به فرزند کمک می­کند تا قبل از رفتن به مدرسه به پتانسیل های کامل برسد.

 قبل از مشاوره با متخصص اطفال توصیه هایی در جهت کمک به گفتار کودک در زیر آمده است که می­تواند برای هر خانواده مفید باشد:

  • شنوایی کودک را تست کنید : از بین 1000 کودک تازه بدنیا آمده، 3 نفر شنوایی ندارند که همین مسئله باعث تاخیر در توسعه گفتار کودک میشود. اگر کودک شما تا سن 3 سالگی در گفتارش مشکل داشت حتما به شنوایی کودک توجه کنید.

 

  • به آسیب شناس زبان گفتار مراجعه کنید : SLP می­تواند اختلالات خاص گفتاری، زبانی یا صدا که گفتار را به تاخیر می­اندازد تشخیص دهد و درمان کند. درمان شامل ارائه راه کارها و بازی هایی به خانواده ها برای بهبود مشکلات گفتاری در کودکان است و مهارتهای زبان کودک را تقویت می­کند.

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه