circle

24

مرداد

blog-img

چگونه به حرف زدن کودک کمک کنیم ؟

آیا میتوانیم به کودکان حرف زدن یاد دهیم ؟

کودکان قبل از اینکه بتوانند بصورت واضح حرف بزنند درک می­کنند.در ابتدا اغلب کودکان حرف زدن را با استفاده از یک یا دو کلمه شروع می­کنند حتی زمانی که لغات بیشتری را متوجه می­شوند.

شما با انجام موارد زیرمی­توانید به حرف زدن کودک کمک کنید :

نگاه کردن : کودک شما ممکن است برای نشان دادن آنکه او را از روی زمین بلند کنید، دستهایش را بالا ببرد، برای بیان اینکه میخواهد با او بازی کنید به شما اسباب بازی بدهد و یا اینکه بشقاب غذا را به نشانه ی اینکه سیر شده هل بدهد. در این شرایط، به وی لبخند بزنید ، ارتباط چشمی برقرار کنید و برای تشویق این تلاش های زود هنگام و غیر کلامی به حرف زدن کودک پاسخ دهید.  

 

گوش دادن : به صداهای کودک توجه کنید و صداهای مشابه را برای او درآورید. کودکان تلاش می­کنند صداهایی که از والدین می­شنوند را تقلید کنند و لحن را متناسب با زبانی که در اطراف شنیده اند تغییر دهند. بنابراین، صبور باشید و به کودکتان زمان دهید که با شما حرف بزند و سعی کنید صداهای او را بد دقت بشنوید.

 

تحسین کردن : به کوچکترین و یا پیچیده ترین تلاش کودک برای حرف زدن لبخند بزنید و او را تحسین کنید. کودکان با دیدن واکنش بزرگترها حرف زدن را یاد می­گردند.

 

حرف زدن : کودکان عاشق شنیدن صدای والدینشان هستند. حرف زدن والدین با کودکان به توسعه صحبت کردن آنها کمک می­کند. هر چه بیشتر با کودک صحبت کنید و از لغات صحیح ولی کوتاه استفاده کنید، کودک بیشتر برای حرف زدن تلاش می­کند.

 

توضیح دادن : اگر فرزند شما به میز اشاره کرد و صدایی ایجاد کرد، تنها به او غذا ندهید بطور مثال نودلهای بیشتری به او ندهید بلکه به نودلها اشاره کنید و بگویید آیا نودل بیشتری میخواهی و به او بگویید ای نودلها مزه ی خوبی دارند ولی با پنیر خوشمزه تر می­شوند ، اینطور نیست؟ به این صورت شما با توضیح دادن مطلبی، به یادگیری لغات بیشتر و توسعه گفتار او کمک می­کنید.

 

داستان پردازی کردن : درباره کارهایی که انجام می­دهید مانند ظرف شستن، لباس پوشیدن، غذا خوردن صحبت کنید. بطور مثال " حالا بریم سراغ پوشیدن جوراب آبی " یا " دارم برای تو مرغ می­پزم " و ..... با این روش کودک گفتار شما را با اشیاء و تجربیات مرتبط می­کند.

 

تسلیم نشدن : حتی در صورتیکه منظور کودک از چیزی که می­گوید متوجه نمی­شوید، تلاش کنید. چیزی که می­شنوید برای کودک به آرامی تکرار کنید و از او سئوال کنید که درست است یا خیر. به توجه و محبت خود ادامه دهید . با این کار کودک شما از تلاش برای حرف زدن احساس پاداش می­کند.

 

اجازه دهید کودک رهبری کند : حین بازی، برای نشان دادن اینکه ارتباطات یک بازی دوطرفه حرف زدن و گوش دادن، رهبری کردن و دنبال کردن است، علایق و توجه کودک را دنبال کنید .

 

بازی کردن : زمانی که کودک در ابتدای دوران نوپایی است، وی را به منظور توسعه مهارتهای کلامی با صدای بلند به بازی،  وانمود کردن و تصور کردن تشویق کنید.

کتاب خواندن : خواندن بهترین روشی است که به کودک مهارت زبان و لغات یاد می­دهد. خواندن کتاب از زمان تولد روش بسیار خوبی برای ایجاد این عادت در کودک است. نوزاد شما مفهوم چیزی که می­خواد متوجه نمی­شود اما با شنیدن صدای شما احساس آرامش می­کند.

 

زمانیکه کودکتان بزرگتر میشود، به تدریج مفهوم داستانها را متوجه می­شود و کلماتی را که حین خواندن شما می­شنود به دامنه لغاتش اضافه می­کند.

 

حذف صداهای پس زمینه : کودک شما برای شنیدن صدای شما نیاز به تمرکز روی صدایی دارد که از جانب شما می­شنود. پس لازم است برای تمرکز کودک، صداهای پس زمینه مانند رادیو، تلویزیون و یا هر گونه صدای دیگری که در اطراف وجود دارد حذف کنید

عضویت در خبرنامه