circle

20

مهر

blog-img

دندانهای اولیه کودکان

دندان درآمدن در کودکان

دندان درآوردن هم مانند چهاردست و پا رفتن و راه رفتن کودک مرحله ای از رشد است که در زمان خودش آشکار میشود که زود، دیر و یا به موقع دندان در آوردن، در تمام کودکان یکسان است. ممکن است شنیده باشید که فرزندانی که دیر دندان درمی آورند دندانهای سالمتری دارند. اگرچه سلامت دندانها زمینه ژنتیکی دارد که میتواند به پیدایش اولین دندانها مرتبط باشد، چگونگی مراقبت از دندانها بسیار نقش مهمی را ایفا میکند.

اگرچه 4 الی 6 ماهگی زمان معمول تری برای آشکار شدن دندان محسوب میشود، اولین دندانها بین 3 الی 18 ماهگی ظاهر میشوند. بطور معمول اولین دندان ها در فک پایین و در وسط ظاهر میشوند. بنابراین انتظار دیدن یک دندان در ماه را داشته باشید تا زمانیکه 20 دندان ظاهر شوند. معمولا، این فرایند تا سن 2.5 سالگی کامل میشود.

 

نشانه های دندان درآوردن :

بسیاری از کودکان بین 7-4 ماهگی شروع به دندان درآوردن میکنند اما در برخی ممکن است دیرتر اتفاق بیوفتد.

علایم دندان درآوردن در کودکان یکسان نیست اما میتواند شامل موارد زیر باشد:

 تورم لثه های

سر و صدا و گریه

افزایش دمای بدن ( کمتر از 101 درجه فارنهایت )

جویدن یا تمایل به جویدن چیزهای سفت

بردن دست به داخل دهان

تغییر در الگوی خوابیدن و غذا خوردن

دندان درآوردن میتواند دردناک باشد، اما باعث مریضی نمیشود. اگر کودکتان در این دوره حالت تهوع ، تب بالا و سرفه داشت یا بر روی بدنش جوش ظاهر شد، با پزشک متخصص اطفال مطرح کنید بدلیل اینکه این علایم برای زمان دندان درآوردن طبیعی نیستند.

ترتیب ظاهر شدن دندان ها :

زمان و چگونگی دندان درآوردن در کودکان میتواند متفاوت باشد و ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد.اما بیشتر اوقات دو دندان جلویی  پایینی، در ابتدا ظاهر میشوند و بدنبال آن در دو دندان در قسمت مخالف فوقانی وهمچنین دو دندان دیگر در دو طرف ظاهر میشود. پس از آن دو دندان در دو طرف دندانهای جلویی پایین و سپس اولین دندان آسیا ظاهر میشوند. و دندانهای آسیای جلویی و آسیای عقبی در آخر ظاهر میشوند.

معمولا تا سن 3 سالگی، 20 دندان شیری بتدریج  در جای خود قرار میگیرند.

دندان درد کودک را تسکین دهید :

راه حلی که برای کودک دوست شما موثر است میتواند برای کودک شما مفید نباشد. ممکن است لازم باشد شما راه های مختلفی برای تسکین دندان درد کودکتان امتحان کنید.

  • مالیدن اشیای سرد مانند پستانک، قاشق، دستمال ، رینگ یا سباب بازی مخصوص دندان یخ شده به لثه کودک. برخی از متخصصین میگویند سرمای زیاد اسباب بازیهای بخ شده ممکن است به دهان کودک آسیب برساند.قبل از هر چیزی توجه کنید که وسایلی که برای این کار انتخاب میکنید تمیز باشند و بعد از استفاده آنها را تمیز کنید.
  • بیسکویت سفت و غیر شیرین به کودک بدهید که به لثه خود بکشد.
  • اگر کودک شما از 9-6 ماه بزرگتر است، میتوانید از یک لیوان آب خنک استفاده کنید.
  • با انگشت تمیز لثه کودک را ماساژ دهید. اگر هنوز دندان های کودک در نیامده اجازه دهید انگشت شما را گاز بگیرد. قبل از هر بار شیر دادن به کودک میتوانید، انگشت خود را وارد آب سرد کنید سپس بر روی لثه های کودکتان ماساژ دهید.این کار مانع از گاز گرفتگی سینه در زمان شیردادن به کودک میشود.

وسایل نامناسب برای تسکین درد دندان درآمدن کودک :

هرگز از وسایلی که برای کمک به آرام کردن درد کودک تاییدیه ندارند استفاده نکنید. حتی بسیاری از محصولات کمکی انتخاب مناسبی نیستند و شامل موارد زیر میباشند :

·         مملو از موادی است که ممکن است پاره شود و بریزد.

·         از مواد شکستنی که ممکن است باعث خفگی شود ساخته شده باشند.

·         حاوی مواد منجمد سخت هستند که برای لثه کودک بسیار سفت وآزاردهنده است.

نکته دیگری که باید در مورد مواد بکار رفته بدانید این است که بسیاری از این وسایل  کمکی از مواد مضر مانند سرب ساخته میشوند. پس به  دنبال وسیله ای باشید که از جنس لاستیک باشد.

نحوه مراقبت از دندانهای جدید کودک :

بهداشت دهان حتی قبل ازاینکه فرزندتان دندان دربیاورد بسیار مهم است :

زمانیکه دندانها شروع به درآمدن میکنند، حداقل یک بار در روز لثه های کودک را با یک تکه پارچه مخصوص یا تکه ای گاز استریل تمیز کنید.

زمانیکه کودک دندان درآورد، حداقل دو بار در روز با روش قبل دهان و دندان وی را تمیز کنید ( پیشنهاد میشود این کار را بعد از غدا انجام دهید ) .

بعد از یکسالگی میتوانید با مسواک مخصوص کودک و آب یا مقدار کمی خمیر دندان بدون فلوراید شستشو دهید. همچنین میتوانید با نخ دندان بین دندان کودک را تمیز کنید.

 

متخصص اطفال دندانهای کودک را از نظر پوسیدگی چک میکنند و در صورت لزوم به دندانپزشک ارجاع میدهند.

عضویت در خبرنامه