circle

20

مهر

blog-img

حقایق دندان درآوردن کودکان

6 واقعیتی که خانواده ها باید درباره دندانهای اولیه کودک بدانند :

 

  • رشد دندان دربسیاری از کودکان بین 12- 6 ماهگی است

زمان ظاهر شدن اولین دندان در کودکان طیف زمانی گستره ای دارد و در برخی ممکن است تا قبل از یک سالگی دندانی ظاهر نشود! حدود 3 ماهگی، کودکان با محیط دهان خود آشنا میشوند و در جهان جدیدی به جستجو میپردازند که همین امرباعث افزایش بزاق دهان آنها میشود و در همین زمان بردن دست به داخل دهان را شروع میکنند. اگر چه اولین دندان کودک حدودا در 6 ماهگی ظاهر میشود، با دیدن این عمل کودک، بسیاری از خانواده ها میپرسند که آیا این کار به معنای دندان درآوردن کودک است یا خیر؟. بطور معمول ، اولین دندانها اغلب دندانهای جلویی فک پایین ( دندانهای سانترال پایین ) هستند و در اکثر کودکان تا 3 سالگی تمام دندانها ظاهر خواهند شد .

  • در سن 6 ماهگی باید به رژیم غذایی کودک  فلوراید اضافه شود

فلوراید یک ماده معدنی است که اغلب در آب لوله کشی وجود دارد ( در آب معدنی وجود ندارد ) و با سخت نمودن مینای دندان، ازپوسیدگی آنها جلوگیری میکند. بدین منظور در 6 ماهگی پس از خوردن غذا به کودک کمی آب لوله کشی بدهید. پیشنهاد میشود، با پزشک اطفال کودکتان مطرح کنید که آیا کودک شما به مکمل حاوی فلوراید نیاز دارد یا خیر.

  • ماساژ دادن لثه دردناک، سرد کردن موضع دردناک یا قرض استامینوفن در شب میتواند به کاهش درد دندان درآوردن کودک کمک کند

اگر چه  بسیاری ازوالدین بیان کرده اند که دندان درآمدن باعث ناراحتی کودک میشود، اما بطور معمول این روند بیش از اندازه باعث ناراحتی کودک نمیشود.نوزادان به دلیل التهاب و درد لثه، ممکن است علایمی از نارحتی در قسمتی که دندان در حال درآمدن است نشان دهند و ممکن است آب دهانشان در این زمان بیشتر از مواقع عادی شود.

والدین میتوانند با ماساژ دادن لثه با انگشت تمیز، فراهم کردن رینگ دندان برای کودک به کاهش درد لثه کمک کنند. اگر به کودک خوراکیهایی نظیر بیسکویت میدهید که به لثه بکشد بسیار مواظب باشید بدلیل اینکه تکه های بیسکویت میتواند باعث خفگی کودک شود . همچنین بیسکویت بدلیل شکر و نمک برای کودک مضر است.

در زمان دندان درآمدن ممکن است دمای بدن کودک کمی افزایش پیدا کند با این حال افزایش دما تا 38 درجه به دندان درآمدن ارتباطی ندارد و میتواند بدلیل بیماری یا عفونت در بدن کودک باشد. اگر کودک احساس ناراحتی میکند با پزشک درباره میزان مصرف دارو برای تسکین کودک صحبت کنید.

 

  • لازم است روزی 2 بار دندانهای کودک را با خمیر دندان حاوی فلوراید ( به اندازه یک دانه برنج ) مخصوصا بعد از آخرین نوشیدنی یا غذا مسواک بزنید

زمانیکه کودک دندان درآورد، باید در روز 2 بار دندانهای او را با خمیر دندان حاوی فلوراید ( به اندازه ی یک دانه برنج )  مسواک بزنید مخصوصا بعد از خوردن آخرین نوشیدنی یا غذا در روز. به خاطر داشته باشید که کودک با شیشه شیر برای خوابیدن به تخت نرود بدلیل اینکه اینکار میتواند منجر به پوسیدگی دندانهایش شود. متخصصین پیشنهاد کرده اند ، زمانیکه کودک 3 ساله شد از خمیردندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود استفاده شود. وقتی کودک شما قادر به مسواک زدن بود، به او یاد دهید که خمیردندان مازاد را دور بیاندازد. بهتر است والدین تا 6 سالگی خمیر دندان را روی مسواک کودک قرار دهند همچنین باید تا قبل از 7 یا 8 سالگی به کودک در مسواک زدن کمک کنند و او را کنترل کنند. زمانی که کودک توانایی کافی در نوشتن اسمش پیدا کند میتواند به خوبی به تنهایی مسواک بزند.

     

 

  • درباره براق نمودن دندانهای کودک با فلوراید از پزشک اطفال سئوال کنید .

حین ویزیت های معمول، پزشک اطفال دندانها و لثه کودک را بررسی میکند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل کند و درباره نحوه نگهداری آنها از شما سئوال میپرسد. در اکثر کشورها، پزشک اطفال استفاده از فلوراید را در زمان کامل شدن دندانها برای کودکان پیشنهاد میکنند. اگر کودکی تا زمان کامل شدن دندانها، به دندانپزشک مراجعه نکرده باشد، دستوراستفاده از فلوراید را از پزشک اطفال درخواست کنید. زمانیکه برای حفظ سلامت دندانهای کودک دندانپزشک انتخاب کردید، میتوانید برای براق کردن دندانهای فرزندتان به وی مراجعه کنید و هرچقدر این کار زودتر انجام شود به جلوگیری از پوسیدگی دندانهای کودکتان کمک میشود.

  • اولین وقت دندانپزشکی را زمانیکه اولین دندانها ظاهر شد، بگیرید.

سعی کنید اولین ویزیت دندانپزشکی کودک را پس از رویش اولین دندان و تا زمان اولین تولدش انجام دهید. دندانپزشک کودک مطمئن میشود که تمام دندانهای کودک بطور طبیعی درحال رشد هستند و مشکلی وجود ندارد و برای بهداشت مناسب به شما مشاوره  بیشتری خواهد داد. همچنین میتوانید به یک دندانپزشک عمومی که کودکان را ویزیت میکند مراجعه نمایید.

 

عضویت در خبرنامه