circle

20

مهر

blog-img

تاخیر در دندان درآمدن کودک

علل و عوارض دیر دندان درآمدن کودک

دلیل تاخیر در دندان درآوردن کودکان

دندانهای اولیه کودکان معمولا حدود 6 ماهگی ظاهر می شود. اما در هر کودک متفاوت است، و ممکن است در بسیاری از کودکان کمی دیرتر صورت میگیرد. در صورتیکه کودک به 15 ماهگی برسد و نشانه ای از دندان درآوردن نشان ندهد می تواند نگران کننده باشد.

 تاخیر افتادن در دندان درآمدن چیست؟

زمانیکه کودک اولین دندانها یا دندانهای شیری را در میاورد، مرحله دندان درآوردن کودک است که معمولا حدود 6 ماهگی کودک آغاز میشود و بعید نیست که اولین دندان کودکان بعد از یکسالگی ظاهر شود. اما در بسیاری از کودکان بعد از 15 ماهگی صورت می گیرد که در این صورت با تاخیر در دندان درآمدن مواجه می شویم.

دلایل دندان درآودن دیر هنگام در کودکان :

  • فاکتورهای ارثی :

اگر تاخیر در دندان درآوردن در خانواده شما ( مادری یا پدری ) وجود داشته باشد، تعجبی ندارد که فرزند شما نیز از این مسئله پیروی کند. بنابراین خانواده والدین در زمینه تاخیر در ظاهر شدن اولین دندان ها در کودک مسئول هستند. با سئوال کردن از والدینتان و دریافت پاسخ مثبت می توانید به یکی از دلایل دیر دندان درآوردن کودکتان پی ببرید.

 

  • تغذیه ضعیف :

در صورتیکه کودک از شیر مادر تغذیه  نشود و یا مواد مورد نیاز کودک در مواد غذایی به میزان کافی برای تامین تمام نیازهای او وجود نداشته باشد، باعث تاخیر در دندان درآوردن میشود. شیر مادر حاوی کلسیم و سایر مواد مورد نیاز کودک برای رشد دندان و استخوان ها و همچنین  ویتامین  A و C  برای رشد و ترمیم استخوان ها و بافت ها، سیستم ایمنی و رشد کلی فرزندتان است. کلسیم  به  رشد،  قدرت و سلامت دندانها کمک میکند.  کلسیم در تقویت و سلامت دندان ها نقش مهمی دارد اما در صورتیکه به میزان لازم مصرف نشود باعث تاخیر در دندان درآوردن کودک میشود.

 

  • کم کاری تیروئید و هیپوفیز :

کم کاری تیروئید شرایطی است که تیروئید هورمونهای لازم برای عملکرد نرمال را تولید نمی کنند. معمولا کم کاری تیروئید روی ضربان قلب، سوخت و ساز و دمای بدن تاثیر می گذارد. اگر فرزندتان دارای تیروئید کم کار باشد، ممکن است در بسیاری از مراحل زندگی کودک نظیر راه رفتن، دندان درآوردن و حتی صحبت کردن تاخیر ایجاد شود.

کم کاری هیپوفیز به کاهش ترشح یک یا چند مورد از 8 هورمون تولید شده توسط هیپوفیز گفته میشود که میتواند منجر به ایجاد بسیاری از بیماریها و شرایط مربوط به کمبود هورمون نظیر چاقی، کلسترول بالا و غیره شود.

 

  • سایر دلایل

تاخیر در دندان درآوردن می تواند بخشی از برخی شرایط پزشکی خاص یا اختلالات مانند سندروم داون باشد. همچنین می تواند بدلیل انسداد فیزیکی در لثه ها یا استخوان فک باشد که اجازه بیرون آمادن دندان را نمی دهد.

عوارض تاخیر در دندان درآوردن  :

  • یک عارضه مهم در تاخیر دندان درآوردن، کج درآومدن دندانهای دایمی به دلیل دیر رشد کردن دندانها است.
  • همچنین دندانهای شیری برای کودک لازم است تا بتواند غذا را به درستی بجوید. عدم توانایی جویدن غذاهای سفت، یکی دیگر از عوارض تاخیر در دندان درآوردن است.
  • گاهی اوقات، دندانهای دایمی همزمان با دندانهای شیری تاخیری ظاهر میشوند که باعث میشود کودکان دو ردیف دندان داشته باشند.

 

چه زمانی با پزشک مشاوره کنید :

در ابتدا، برای اطمینان از ارثی نبودن این مشکل با خانواده و فامیلتان مشورت کنید. اگر ارثی نبود و کودکتان بیشتر از 15 ماه سن دارد با پزشک مشاوره کنید. علایم دیگر مانند اضافه وزن کودک را کنترل کنید ( اگر کودک غذا نمیخورد )، تاخیر در رشد کلی، متابولیسم غیر طبیعی و سستی و بی حالی را بررسی کنید. بسیاری از مردم دندان درآوردن دیر هنگام را نشانه ای از هوش میدانند درصورتیکه اینطور نیست. بعضی اوقات کودکان با IQ ( ضریب هوشی) بالا زود شکوفا میشوند در حالیکه برخی دیگر مواقع دیر شکوفا میشوند. از دیگرعلایمی که با مشاهده آنها لازم است با پزشک مشاوره کنید میتوان به ضربان قلب غیرطبیعی کودک ، گریه های شدید ناگهانی و حتی یبوست اشاره کرد.

 

 

 

عضویت در خبرنامه