circle

25

فروردین

blog-img

مزایای یادگیری موسیقی در کودکان

موسیقی و مزایای یادگیری آن در کودکان

بسیاری از ما به موسیقی و یادگیری آن علاقه داریم وهمچنین دوست داریم از چگونگی ی اینکه یک لالایی و یا یک آهنگ بی معنا میتواند کودک و والدین را لحظاتی آرام کند بدانیم . شاید یکی از چیزهای مورد علاقه که ما درباره ی موسیقی دوست داریم توانایی موسیقی در تضمین سلامتی و رشد مغزی است . موسیقی در زمینه های مختلفی میتواند برای کودکان مانند زبان، ریاضی، تمرکز و مهارت­های اجتماعی و...... مفید باشد.   

بنابراین، چه کودکتان موسیقی یاد بگیرد یا نه، سعی کنید تا حد امکان او را در معرض موسقی قرار دهید تا از مزایای آن بهره­مند شود.

رشد شناختی کودکان  :

زمانیکه کودکان به مهد کودک می­روند، با طیف گسترده ای از ژانرهای موسیقی آشنا می­شوند به دلیل اینکه با چیزهایی که موسیقی به آنها یاد می­دهد روبرو شوند. یک ماه ممکن است با موسیقی کلاسیک آشنا شوند ، ماه بعدی شما و فرزندتان ممکن است بداهه نوازی و بعد احساسی موسیقی را با شنیدن موزیکی با ساز جاز تجربه کنید. همچنین ممکن است ما با نواختن سازهایی مثل طبل های آفریقایی و آمریکای جنوبی، شروع به حرکت یا رقص کنید.

رشد مغز :

مطالعات عصب شناسی نشان می­دهد که موسیقی می­تواند باعث تقویت عملکرد مغز در کودکان شود. فعالیت­های موسیقی مانند نواختن ساز، خواندن یا شنیدن آهنگ باعث تحریک مغز می­شود و این تمرین مغز با ایجاد ارتباطات عصبی جدید، باعث بهبود ساختار مغز می­شود.

مهارتهای زبان :

همچنین مطالعات نشان می­دهد، گفتار در کودکان جوانی که درکلاسهای موسیقی شرکت می­کنند بهبود یافته و خواندن را بهتر یاد میگیرند. یادگیری موسیقی به توسعه سمت چپ مغز، که مربوط به زبان و منطق است، کمک می­کند، به تشخیص صدا کمک می­کند و ریتم­ها را آموزش می­دهد. آهنگ­ها همچنین به کودکان کمک می­کنند تا اطلاعات را به خاطر بسپارند.

مهارت­های ریاضی :

موسیقی میتواند به پیشرفت مهارت­های ریاضی کمک کند. با گوش دادن به ضرب­های موسیقی کودک شما می­تواند تشخیص الگو و حل مسئله را یاد بگیرد. همچنین در کودکانی که موسیقی میخوانند، هوش فضایی و توانایی شکل دادن به تصاویر اشیای ذهنی ( مهارت­هایی که برای ریاضیات یپیشرفته تر مهم هستند )، بهبود یافته است.

حافظه، توجه و تمرکز :

مطالعات اخیر نشان داده است، افرادی که موسیقی یاد گرفته­اند حافظه بهتری در به خاطر سپردن چیزها حتی زمانیکه ذهنشان با مشکلات دیگری در کار بسیار مشغول است دارند. همچنین یادگیری موسیقی به تمرکز قابل توجهی نیاز دارد و یادگیری موسیقی به بچه ها یاد میدهد که بتوانند بر روی مطالب متفاوت تمرکز داشته باشند.

افزایش هماهنگی :

مانند بازی­های ورزشی، فعالیت بدنی یا رقصدن با موسیقی به مهارت­های بدنی کودکان کمک می­کند. آهنگ ساختن شامل فرایندی فراتر از بکار گرفتن اصوات و انگشتها است بدلیل اینکه فرد مجبور به استفاده از گوش­ها و چشم­ها و همچنین ماهیچه­های بزرگ و کوچک در یک زمان می­شود و همین روند در به کارگیری بدن و ذهن بصورت همزمان کمک می­کند.

موفقیت و نظم و انضباط :

یادگیری موسیقی به کودکان می­آموزد که در جهت اهداف کوتاه مدت حرکت کنند، روال خود را توسعه دهند و نظم و انضباط را تمرین کنند. وقت منظم گذشته از زمان مشخص برای تمرین، باعث ایجاد تعهد و صبر می­شود. تسلط بر یک قطعه جدید موسیقی منجر به حس موفقیت و غرور می­شود و به کودکان در یادگیری ارزش نظم و انضباظ کمک می­کند.

مهارت­های اجتماعی :

ساخت موسیقی با دیگران ( مثلا در یک گروه یا گروه کر ) مهارت­های احساسی و اجتماعی کودکان را بهبود می­بخشد. کودکان کار با دیگران را بعنوان کار تیمی یاد می­گیرند و حس همدلی خود را توسعه می­دهند. محققان دریافته­اند، زمانیکه کودکان با یکدیگر موسیقی می­نوازند ( از ریتمهای ساده گرفته یا یک اجرای بزرگ گروهی ) بهتر می­توانند احساسات دیگران را درک کنند و به آنها پاسخ دهند.

 

 

عضویت در خبرنامه