circle

31

فروردین

blog-img

تاثیر و اهمیت خواب بر کودکان

اهمیت خواب برای سلامت کودکان

واضح است که کودکان بدون توجه به سن و سالشان، زندگی شلوغ و پرانرژی ای دارند. اما ذهن و بدن آنها در حال رشد است و برای عملکرد صحیح نیاز به برنامه استراحت منظمی دارد.

مزایای خواب خوب بسیار زیاد است. خواب مفید ( نه خواب طولانی )، باعث بهبود بخشیدن پایه ی ریاضی و زبان می­شود. متاسفانه مطالعات نشان میدهند از 10 نفر حدودا 7 نفر بطور کافی نمی­خوابند که منجر به اوقات تلخی و مشکلات رفتاری و موارد دیگری می­شود.

 

    خواب چه تاثیری روی فرزندتان دارد ؟

  • سلامت بدنی :

خوابیدن از طریق ترمیم بافت، تقویت حجم عضله، سنتز پروتئین­ها، ترشح هورمون­های رشد و حفظ سیستم ایمنی قوی به بدن، اجازه ترمیم و جوان سازی می­دهد ( بطور مثال کودکانی که کم میخوابند، بسیار مستعد بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا هستند ).

 مزیت دیگر خوب خوابیدن، مدیریت وزن است. مطالعات نشان داده ، امکان ابتلا به چاقی در کودکان جوانی که کمتر از 10 ساعت در شب می­خوابند، 3 برابر نسبت به کودکانی که 12 ساعت یا بشتر می­خوابند بیشتر است.

  • روانی : روحیه و احساسات  

 تا کنون متوجه شده اید ، زمانیکه خسته میشوید مستعد بد خلقی و ناراحتی هستید؟ همین مسئله برای فرزندان شما صادق است. کمبود خواب بر روی نحوه تنظیم احساسات، افزایش استرس از طریق تقویت عصبانیت و پرخاشگری ، اثرات منفی می­گذارد. اگرچه خوابیدن استرس را حذف نمی­کند،  باعث افزایش آمادگی در مقابله با آن می­شود. همچنین مطلعات نشان داده­اند، زمانیکه ما خواب هستیم، مغز ما در حال پردازش و تحکیم حافظه­ ها است و به فرزندان در حفظ کردن مسائل مهم در زندگی کمک می­کند . در مقابل، کمبود خواب باعث ایجاد مشکلات و اشتباهات زیادی می­شود بدلیل اینکه  سلولهای عصبی مغز قادر به عملکرد بهینه نیستند.

    چگونه میتوانیم بهتر بخوابیم ؟

 بسیاری از مدل های آموزش زندگی، به خانواده ها و کودکانشان، علاوه بر نیازهای اولیه مانند رژیم غذایی مناسب و فعالیتهای بدنی لازم، اطلاعاتی درباره خوابیدن به منظور سالم نگه داشتن بدنشان ارائه می­دهند.

   در اینجا به لیستی از کارهایی که شما میتوانید برای خواب بهتر کودکتان انجام دهیدد اشاره می­کنیم :

  • میزان قند و کافئین را کنترل کنید : یک قوطی نوشیدنی کافئین دار مثل نوشابه یا یک میان وعده شیرین قبل از خواب میتواند مانع از تمام کارهای درستی شود که شما برای خوابانیدن کودکتان انجام داده اید. رژیم غذایی میزان انرژی و فعالیت داشتن ما را تایید می­کند و همانطور که آگاه هستید قند و کافئین دو ماده هستند که مانع از خوابیدن می­شوند.  

 

  • فناوری و محرک ها را قبل از خواب محدود کنید : محرکهای رنگارنگ و تعاملی بدلیل اینکه باعث فعال شدن مغز در زمان نامناسب می­شوند، برای خواب مضر هستند مانند گپ زدن کودکتان با دوستانش ، بازی کردن یا تماشا کردن برنامه تلویزیونی مورد علاقه­اش که اکثر تکنولوژی های مدرن خوابیدن را برای ما سخت تر کرده است. یکساعت قبل از خواب استفاده از تمام تکنولوژیها را کنار بگذارید و به جای آن به یک موسیقی آرامش بخش، کتاب صوتی گوش دهید یا یک دوش آب گرم بگیرید .همچنین میتوانید یک ورزش ریلکس کننده یا یک بازی آرام کننده مانند پازل انجام دهید.

 

  • روال منظم داشته باشید : زمان خواب منظم به حفظ ریتم ساعت بیولوژیکی بدن کمک می­کند و این ثابت نگه داشتن خوابیدن را راحت تر می­کند. این نکته به ویژه در تعطیلات مدرسه بسیار سخت است بدلیل اینکه فعالیت کودکان محدود است و فعالیت کمتری دارند.

    چقدر خواب لازم است : بعنوان یک راهنمای کلی، نیازهای خواب کودک شما بطور طبیعی سالانه حدود 15 دقیقه کاهش می­یابد. کودکان نوپا و پیش دبستانی روزانه حدود 14-12 ساعت، کودکان در سن دبستان به 12-10 ساعت و نوجوانان بطور معمول به 9 ساعت خواب نیاز دارند ( بهترین رشد و نمو با داشتن 8 ساعت استراحت صورت می­گیرد). بنابراین برای فراهم نمودن این شرایط تلاش کنید.

امیدوارم، این راه­ها به کودک شما کمک کند که شب­ها به راحتی بخوابد و صبح­ها با نشاط و پرانرژی بیدار شود.

 

عضویت در خبرنامه