circle

20

آذر

blog-img

مشکلات مربوط به خواب کودک و راه حل آنها

مشکلات مربوط به خوابیدن نوزاد و راه حل آنها :

نوزادان بیش از سایر گروه های سنی به خواب احتیاج دارند. مغز نوزاد به سرعت در حال دریافت و پردازش حجم زیادی از اطلاعات است و همین امر موجب مصرف انرژی بسیار و خستگی آنها می­گردد. بنابراین یک نوزاد بیش از یک فرد بزرگسال به خواب احتیاج دارد. با این وجود، دلایلی که می تواند موجب بی خوابی یک نوزاد هم بشود  بسیار زیاد است . شما به عنوان یک پدر یا مادر، باید دلایل و علائم بیخوابی نوزادتان را بشناسید تا بتوانید به خوبی بیخوابی نوزادتان را رفع نمایید.

در اینجا مشکلات معمول که خانواده ها در ارتباط به خواب کودک با آن مواجه هستند و راه های برطرف ساختن آنها را مطرح می­کنیم :

 

  • نوزاد تنها زمانی به خواب می­رود که در آغوش باشد :

رایجترین مشکلی که خانواده ها با آن مواجه هستند، تکان دادن نوزاد برای خوابانیدن وی است . این مسئله زمانی مشکل ساز است که نوزاد تنها با تکان دادن به خواب برود که در این شرایط زمانیکه به تخت برده شود بعد از چند دقیقه بیدار می­شود . در این شرایط نوزاد با گرفتن و بوییدن وسیله ای که بوی شما را بدهد ارتباط برقرار می­کند که این کار به خواب نوزاد کمک می­کند.

در این شرایط چه کاری کنیم : از همسرتون و پدربزگ و مادربزرگتان بخواهید قبل  از خواب نوزاد را در آغوش بگیرند و نوازش کنند . این کار باعث میشود ارتباط  شما از هم جدا نشود و این کار به خواب عمیق نوزاد کمک می­کند.

 

  • نوزاد برای خوابیدن نیاز به تکان دادن دارد :

تکان خوردن شما حین تکان دادن کودک به خوابیدن نوزاد کمک می­کند. شما همچنین پی می­برید که نوزاد اغلب با تکان دادن و یا در گهواره بهتر به خواب می­رود.

در این شرایط چه کاری کنیم : تکان دادن نوزاد را تا زمانی ادامه دهید که احساس کنید دارد به خواب می­رود و وقتی چشمانش سنگین شد برروی تخت بگدارید که بدون حرکت یا تکان دادن به خواب برود .

 

  • نوزاد حین غذا خوردن به خواب می­رود :

 بطور معمول برای اکثر نوزادان در زمان شیر خوردن (شیشه یا سینه مادر) این مشکل پیش می­آید که به خواب بروند. بطور طبیعی مادران زمان خواب نوزاد به نوزاد غذا میدهند و نوزاد بطور طبیعی با این شرایط ارتباط برقرار میکند.

در این شرایط چه کاری کنیم :  به نوزاد زودتر غذا دهیم و سعی شود بین آخرین زمان غذای کودک و زمان خوابش فاصله در نظر گرفته شود.

 

  • نوزاد بطور معمول درماشین میخوابد :

مجددا نوزاد بدلیل تکان خوردن ماشین به خواب میرود .

در این شرایط چه کاری کنیم : زمانیکه در حال رانندگی هستیم بسیار سخت است که نوزاد بیدار بماند اما کودکان بزرگتر را میتوان با حرف زدن و پاسخ دادن آنها به صحبتها بیدار نگه داشت . بنابراین سعی کنید با صحبت کردن تعامل برقرار کنید و در جائیکه میتوانید رانندگی را متوقف کنید و همراه با کودک برای تغییر فضای صحبت از ماشین خارج شوید . در زمان سفر با بچه های جوان سعی کنید زمان سفر با ماشین را با زمانی خواب آنها همزمان سازید.

 

  • نوزاد شما در زمان خواب به راحتی به خواب میرود ولی اغلب در شب بیدار می­شود :

ممکن است برای این امر دلایل زیادی وجود باشته باشد، نیاز به تغذیه یا تعویض پوشک در کودکان معمول است، اما زمانیکه بزرگتر میشوند میتواند با دندان درآوردن یا مشکلات خواب مرتبط شود .

در این شرایط چه کاری کنیم : اگر نوزاد بزرگتر شود اما بدلیل گرسنگی از خواب بیدار شود ، به تطبیق دادن زمان غذای کودک قبل از خواب فکر کنید . امکان دارد نوزادتان خوابیدن را به غذا خوردن ترجیح دهد پس برای بیدار نگه داشتن نوزاد وغذا دادن به وی در طول روز تلاش کنید و ببینید که آیا این روش موثر است یا نه.

 

 

عضویت در خبرنامه